• Focus Absensce: In Persona - Miriam Gossing & Lina Sieckmann

  • Fr, 17.01.2020 ab 21:00 Uhr
  • Theater tri-bühne
    Eberhardstraße 61A
    70173 Stuttgart
Focus Absensce: In Persona - Miriam Gossing & Lina Sieckmann - Theater tri-bühne - Stuttgart

Fokus Abwesenheit / Focus AbsenceIn Persona: Miriam Gossing und Lina SieckmannFr/Fri 17.01.2021:00tri-bühne, Cinema 1**Home StoriesDeutschland 1990, 06:00 Min.Regie: Matthias MüllerMusik: Dirk SchäferA collage of Hollywood melodramas of the 1950s and 1960s, filmed directly from the television set. The constantly recurring motifs of suspense and clichés of plot make it possible to move seamlessly among scenes from different films with different protagonists: uneasy sleep, getting up, listening at the door, turning on the lights, being startled, etc.In the montage, the movements and gestures of the actresses – stars like Lana Turner, Tippi Hedren, and Grace Kelly – seem choreographed and planned for each other. The sound track (Dirk Schäfer) supports this effect with connecting passages of sound that imitate the stereotypes of the genre. The treatment concentrates the dramatic shift from the familiar to the eerie and shows how women become the victims of the voyeuristic glance of film. *Sonntag, Büscherhöfchen 2Deutschland 2014, 16mm auf HD, Farbe, 13:00 Min.Regie:Ein privates Wohnhaus im Bergischen Land am Sonntag. Umgeben von unscheinbaren Einfamilienhäusern thront ein Anwesen mit sonnengelber Fassade auf einem Hügel in der Dämmerung. Im Inneren des Hauses eröffnen sich ästhetische Wohnlandschaften vor deren Kulisse das Alltägliche in den individuellen Fantasien und Träumen des Exotischen inszeniert wird. Automatisierte technische Vorgänge spielen sich parallel zum Tagesablauf der Protagonisten ab und verleihen dem Haus ein subtiles Eigenleben. Lobende Erwähnung bei den Internationalen Kurzfilmtagen Oberhausen 2014 Begründung: Erst hört man das Geräusch. Dann sieht man Rollläden in einem Haus im Bergischen Land sich heben. Ein Konzept, das sich durch den Film zieht: der Ton leitet über zum Bild. Die Filmemacherinnen Miriam Gossing und Lina Sieckmann führen uns mit ruhigen, fotografischen Bildern in einen exotisch-schwülen Mikrokosmos, den man hier nicht vermutet. Dabei beweisen sie ein feines Gespür für die Platzierung der Bewohner im Haus und damit in ihren Bildern, ohne sie der Lächerlichkeit preis zu geben.Rotating fan as seen from rotating bedDeutschland 2014, 06:00 Min.Regie: Lina SieckmannRotating fan as seen from rotating bed zeigt einen rotierenden Deckenventilator aus der Perspektive einer zentrisch dazu auf dem Boden installierten, und selbst um die gleiche Achse beweglichen Videokamera. Ein alltäglicher Gegenstand gerät zu einer abstrakten kinematographischen Apparatur, die Rotorblätter verschwimmen zu einer wabernden und flickenden Oberfläche. Im Moment der identischen maximalen Umdrehungsgeschwindigkeit beider Elemente, Ventilator und Kamera, überträgt das Videobild als Resultat dessen einen seltsamen Moment unmittelbaren Stillstandes.Starring Helen of troyDeutschland 2014, 07:00 Min.Regie: Miriam Gossing, Stefani Glauber„Aber du bist immer die Gleiche: Helena“; „Your beauty, your spirit, it makes men weak“; „Wenn tausende von Männer ihr Leben für eine Frau geopfert haben, dann wird ihr Name unsterblich sein“; „Paris ist ohne Helena ein Nichts und Helena ist ohne Paris nur eine Ehebrecherin“; „The path to her bed is strewn with ash and death“Desert miraclesDeutschland 2015, 16mm auf HD, Farbe, Desert Miracles is a cinematic exploration of a commercialized architecture of desire. Across 22 different tableaus the film meditates upon the interiors of Nevada’s wedding chapels, considering how the excessive scenery opens up to constitute a cultural organisation of “Love”. A woman’s’ voice is heard reading out an ambiguous letter to an unknown lover in which she finds herself troubled by the challenges of modern relationships, unable to negotiate a balance between self-fulfilment and optimization. The text is based on anonymous posts by different women in various internet wedding forums. One fictional female character is composed out of many assembled perspectives on desire, relationships and social expectation.Ocean Hill DriveDeutschland 2016, 16mm auf HD, 21:00 Min.Ocean Hill Drive examines a rare phenomenon, the so-called “shadowflicker”, that occurs in a suburban area on the outskirts of Boston. As a result of an erroneously installed wind turbine, the flicker effect, which brings to mind structuralist experimental cinema, appears instead in documentary images showing the landscape and architecture of a Massachusetts coast town.The film focuses on the visual quality of the pulsating shadows that intrude the suburban domestic sphere and disrupt the social and psychological equilibrium of the community. Documentary images are complemented with a female voiceover, which is based on multiple interviews that were transcripted and assembled into a single narration. It slowly uncovers fragmentary memories from the time when the flicker began. An atmosphere of suspense and intangible fear is generated throughout the film, while the actual source of the flickering lights remains unknown.China LightDeutschland 2018, 16mm, FarbeRegie: Gossing/Sieckmann, Nicole WegnerSchnitt: Nicole WegnerThe music video China Light is a co-operative project between artist duo Gossing/Sieckmann, editor and VFX artist Nicole Wegner, and the noise musician GUAN from Beijing, China. Filmed on 16mm film at a re-staging of a traditional Chinese Light festival in the Zoological Gardens of Cologne, Germany, the video takes images and surfaces of an exoticized view on Chinese culture and merges them into a vivid trip. Blurring and shifting into a frenzy state of perception the film reveals an aestheticized and uncanny wilderness becoming an ecstasy of colors and shapes. Ghosts of animals, animated lifeforms and artificial plants arise and drone to the ambient and otherworldly sounds of GUAN.*